Miejska ścieżka rowerowa

Rynek – plac Słowackiego – Miejska Hala Lodowa – bulwary nad Czarnym Dunajcem – rondo im. rotmistrza Pileckiego – ul. Studzienna i ul. Sikorskiego wzdłuż Białego Dunajca – kładka na Białym Dunajcu – Bór na Czerwonem – (powrót przez kładkę) ulice Podtatrzańska, Sikorskiego, Solidarności – główna trasa szlaku wokół Tatr w Borze Kombinackim – osiedle Bór – osiedle Na Skarpie – wzdłuż Czarnego Dunajca – park miejski – Rynek

Trasa łatwa, długość ok. 12 km

Miejska ścieżka rowerowa, tworząca pętlę wokół Nowego Targu, jest trasą łatwą, prawie bez deniwelacji, z rozległymi widokami na Tatry, Gorce i Babią Górę. Łączy się z główną trasą szlaku wokół Tatr, trasami spacerowymi i narciarstwa biegowego, które znajdują się w Borze na Czerwonem i Borze Kombinackim, oraz z górskim szlakiem rowerowym prowadzącym na Turbacz (1310 m n.p.m.). Przebiega blisko historycznego centrum miasta i można odwiedzić stolicę Podhala z jej zabytkami i pamiątkami przeszłości. Wycieczkę najlepiej rozpocząć na nowotarskim Rynku, gdzie od średniowiecza po dziś dzień spotykają się drogi prowadzące na Spisz, Orawę, w Gorce i Tatry.

Obok znajdującego się blisko Rynku kościoła p.w. św. Katarzyny skręcamy w lewo i dojeżdżamy na Plac Słowackiego, za budynkiem „Sokoła”, skręcamy w prawo do Miejskiej Hali Lodowej. Stąd można skręcić do Parku im A. Mickiewicza, skąd ścieżka rowerowa poprowadzi brzegiem Czarnego Dunajca do osiedla Na Skarpie i do głównej nitki szlaku w Borze Kombinackim. Można też przejechać na drugi brzeg rzeki przez kładkę pieszą i rowerową. Tu warto zjechać ze szlaku na ul. św. Anny, gdzie na cmentarnym wzgórzu znajduję się drewniany gotycki kościółek. Dalej ścieżka rowerowa prowadzi w kierunku wschodnim bulwarami nad Czarnym Dunajcem do ronda im. rtm. Witolda Pileckiego. Skręcając w lewo na ul. Kowaniec, dotrzemy śladem czerwonych znaków górskiego szlaku rowerowego do schroniska na Turbaczu (14 km). Odcinek typowo górski ma początek na osiedlu Gazdy, gdzie kończy się asfalt i zaczynają gorczańskie drogi ze stromymi podjazdami. Na rondzie rtm. Pileckiego można też skręcić w prawo i przejechać pasem dla rowerów przez most do ul. Waksmundzkiej. Za skrzyżowaniem ścieżka prowadzi na południe, tym razem wzdłuż brzegów Białego Dunajca, ulicami Studzienną, obok targowicy – miejsca tradycyjnych czwartkowych i sobotnich jarmarków oraz Sikorskiego aż do kładki pieszo-rowerowej, po przekroczeniu której docieramy do parkingu i rezerwatu torfowiskowego Bór na Czerwonem. W rezerwacie wytyczono ścieżkę edukacyjną, która zakończona jest platformą widokową. Znajduje się tu również kilka pieszych tras spacerowych i do narciarstwa biegowego. Wracamy przez kładkę, koło parkingu ścieżka skręca w lewo na ul. Sikorskiego i prowadzi obok osiedla Polana Szaflarska w kierunku kościoła p.w. św. Jana Pawła II. To nowa świątynia, wybudowana w latach 2008–2011 w ekologicznej technologii pasywnej. Aleją Solidarności i ulicą Podtatrzańską dojeżdżamy do przejścia dla pieszych i rowerów na zakopiance i do głównej trasy szlaku wokół Tatr. Domknięciem pętli wokół Nowego Targu jest odcinek prowadzący z osiedla Na Skarpie wzdłuż Czarnego Dunajca i park miejski.

oprac. na podstawie publikacji: A. Majorczyk "Szlak wokół Tatr. Przewodnik"