Trasa główna po nasypie dawnej linii kolejowej

Nowy Targ, Bór Kombinacki – Ludźmierz (3 km) – Rogoźnik (6 km) – rozwidlenie z trasą chochołowsko-wierchową w Starem Bystrem (8 km) – Czarny Dunajec (11 km) – Podczerwone (17 km) – granica państwa (20,6 km)

Podhalański odcinek głównej trasy rowerowej szlaku wokół Tatr rozpoczyna się w mieście Nowy Targ. Główna trasa prowadzi po nasypie dawnej linii kolejowej Nowy Targ – Sucha Góra. Asfaltowa, szeroka na trzy metry główna nitka szlaku o długości 20,6 km biegnie przez Ludźmierz, Rogoźnik, Stare Bystre, Czarny Dunajec oraz Podczerwone do granicy państwa i dalej przez 14,4 km po stronie słowackiej do Trzciany. Trasa świetnie nadaje się do rekreacyjnej jazdy na rowerze i na rolkach. Na obszarze Gminy Nowy Targ wybudowany został odcinek o długości 4,75 km. Powstał on w latach 2013-2014 w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 3. „Rozwój infrastruktury turystycznej”, działanie 3.1.

Ten odcinek trasy rowerowej zaczyna się w miejscu, gdzie linia kolejowa do Suchej Góry rozwidlała się z torami wciąż czynnej linii prowadzącej do Zakopanego. Wjazd na szlak na południowych obrzeżach miasta przy drodze krajowej 47 z Krakowa do Zakopanego. Dobrym punktem orientacyjnym jest restauracja i hotel „Skalny Dworek” (Krakowska 7a), mijając ogrodzenie restauracji i salon samochodowy (po lewej stronie) wjeżdża się na ulicę, którą po 200 m kończy przejazd kolejowy. Po przejściu przez tory (rower przeprowadzamy) zaczyna się szlak. Dojazd do głównej trasy szlaku jest możliwy również z ulicy Ludźmierskiej, gdzie na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, przy osiedlach Na Skarpie i Bór, wytyczona jest miejska ścieżka rowerowa prowadząca z centrum miasta. Za skrzyżowaniem należy zjechać na utwardzoną ścieżkę prowadzącą wzdłuż drogi 957 do Czarnego Dunajca, a po 400 m, skręcić w lewo na leśny dukt, który po 700 m łączy się z główną trasą szlaku. Nowotarski odcinek szlaku prowadzi przez Bór Kombinacki, równinny, podmokły, torfowy las świerkowo-sosnowy, z sosną rasy podhalańskiej, o nieco krótszych igłach i pięknej, zaokrąglonej koronie.

Po przejechaniu półtorakilometrowego odcinka mija się budynek dawnej stacji kolejowej Nowy Targ Fabryczny i kompleks zabudowań dawnych Zakładów Przemysłu Skórzanego. Odbijająca tu w lewo żwirowa ścieżka, która w zimie służy również jako trasa narciarstwa biegowego, prowadzi w kierunku Szaflar. Tutaj również kończy się administracyjna granica miasta.

Po 500 metrach kończy się las, a szlak przecina lokalną drogę, która prowadzi na południe, do Zaskala i Szaflar. Po przejechaniu dawnego mostu kolejowego nad potokiem Rogoźnik wjeżdża się na otwartą, równinną Kotlinę Nowotarską i obszar Gminy Nowy Targ.

Przy miejscu postojowym w Ludźmierzu, można skręcić w prawo i krótkim szlakiem łącznikowym dojechać do centrum wsi i sanktuarium maryjnego (2,5 km). Z trasy szlaku otwierają się rozległe widoki na Tatry z wzniesieniami Pogórza Gubałowskiego na południu oraz Działy Orawskie, Babią Górę, pasmo Żeleźnicy i Gorce na północy. Po przejechaniu wsi Rogoźnik w Starem Bystrem, przed lasem Sośnina (8 km), szlak rozgałęzia się – skręcając w lewo można wjechać na trasę chochołowsko-wierchową prowadzącą do Chochołowa, która po 14,2 km łączy się z główną nitką szlaku nieopodal granicy polsko-słowackiej. Jadąc dalej prosto po prawej stronie mija się szlak łącznikowy do Wróblówki, a następnie budynek dawnej stacji kolejowej w Czarnym Dunajcu (11 km), koło miejsca postojowego można skręcić w prawo, aby krótkim odcinkiem łącznikowym dojechać do Czarnego Dunajca. Główna trasa odbija w stronę Tatr i przez kolejne 4 km prowadzi równinną prawobrzeżną terasą nadzalewową rzeki Czarny Dunajec.

Przy zabytkowym, dawnym moście kolejowym, nad brzegiem Dunajca (15 km), znajduje się doskonałe miejsce na odpoczynek i piknik przy ognisku. Po przejechaniu mostu szlak przecina drogę 957 z Chochołowa do Czarnego Dunajca i skręca w lewo do Podczerwonego. Główna trasa szlaku mija Podczerwone, dawną stację kolejową (17 km), prowadzi przez Torfowiska Orawsko-Nowotarskie, a w okolicy torfowiska Przybojec, kilometr przed granicą, łączy się z bocznym odcinkiem szlaku biegnącym do Koniówki (1,6 km), a 500 m dalej z drogą Borową prowadzącą z Chochołowa. Po przekroczeniu granicy przez kolejnych 14 km trasa prowadzi przez Słowację i kończy się w Trzcianie.

oprac. na podstawie publikacji: A. Majorczyk "Szlak wokół Tatr. Przewodnik"